faratavanmand.ir

تجارت الکترونیک (Electronic Commerce) چیست؟

به انجام تمامی فعالیت ها و معاملات تجاری از طریق ابزارهای الکترونیکی و اینترنت، تجارت الکترونیک (Electronic Commerce) گفته می شود.

پیش از راه اندازی یک کسب و کار مبتنی بر تجارت الکترونیک، باید با انواع مدل های این نوع کسب و کار آشنا شوید.

 

6 دسته بندی اصلی مدل های کسب و کار تجارت الکترونیک عبارتند از:

 

  1. بنگاه به بنگاه(B2B): ارتباط تجاری مستقیم شرکت ها با یکدیگر.(شرکت هایی که با یکدیگر به تجارت میپردازند_ تامین محصولات از جانب شرکتی برای شرکتی دیگر)

  2. بنگاه به مصرف کننده(B2C): ارتباط تجاری مستقیم شرکت ها با مشتریان.( شرکت هایی که محصولات خودشان را از طریق فروشگاه های اینترنتی به مردم می فروشند که این رایج ترین مدل تجارت الکترونیک است)

  3. بنگاه به دولت(B2G): ارتباط تجاری مستقیم شرکت ها با سازمان های دولتی.( تمام تعاملات تجاری که شرکت ها با سازمان های دولتی انجام می دهند، مانند: پرداخت مالیات و عوارض)

  4. مصرف کننده به مصرف کننده(C2C): ارتباط تجاری مستقیم مصرف کنندگان با یکدیگر( سایت هایی که به مردم اجازه می دهند تا در ازای پرداخت مبلغی، به معامله و خرید و فروش محصولات مورد نظرشان بپردازند)

  5. مصرف کننده به بنگاه(C2B): ارتباط تجاری مستقیم مصرف کنندگان با شرکت ها.( در این حالت مردم محصولات موردنظرشان را به شرکتی می فروشند)

  6. مصرف کننده به دولت(C2G): ارتباط تجاری مستقیم مصرف کنندگان با سازمان های دولتی.( مبلغی که مردم در ازای خدماتی که دولت به آنها ارائه می دهد می پردازند)

بازاریابی در مدل B2B

در مدل B2B دیگر واسطه ای بین شرکت ها وجود ندارد و این شرکت ها هستند که با هم تبادل محصول انجام می دهند و در این مدل انواع تبادل ها انجام می شود از فروش محصول تا تبادل اطلاعات اولیه 

هزینه تبادل در B2B

به دلیل حذف شدن واسطه بسیار ارزان است و معمولا شرکتی که به دنبال خرید کلی است تا بتواند سود خوبی داشته باشند در بازاریابی B2B معمولا بیشتر از همه در کسب و کارهای اینترنتی استفاده می شود 

  بازاریابی B2B در زمان

بازاریابی B2B در زمان به دست آوردن خدمات یا محصول بسیار صرفه جویی می شود همچنین باید به این نکته مهم توجه کرد پیدا کردن مشتری و بازار هدف با توجه به اینکه مشتری می خواهد خرید کلی داشته باشد مقداری نسبت به بقیه موارد سخت تر است و باید به این نکته مهم که برند اهمیت و توجه ویژه داشت برای شرکت های که B2B هستند بسیار مهم هست زیرا مخاطبین این شرکت ها در این نوع از بازاریابی سازمان ها و مراکز خاصی هستند.

بازاریابی B2C

از همان ابتدا وجود داشته است و هر روز این بازاریابی در حال انجام است مثال زمانی که شما از یک فروشگاه خرید انجام می دهید در واقع نوع بازاریابی B2C را انجام داده اید به دلیل عادی بودن این نوع بازاریابی ممکن است خیلی ها اشتباه کنند که این نوع از بازاریابی B2C بسیار آسان است در صورتی که اگر شما استراتژیک در این زمینه نداشته باشید به احتمال خیلی زیاد در این نوع از بازاریابی هم موفق نخواهید شد

ایجاد مشتری در بازاریابی های B2C

بهترین روش استفاده از کمپین های تبلیغاتی است که باعث می شود مخاطب های که تا الان با کسب و کارها آشنایی نداشتن تبدیل به یک مخاطب طرف دار شوند حتی در مدل B2C باز هم کسب و کارهای اینترنتی شامل این نوع از کسب و کارها می شوند از مدل های سنتی بازاریابی B2C می توان به مغازه های داخل شهر هم اشاره کرد

اگر بخواهیم تفاوتی را میان بازاریابی B2B و B2C داشته باشیم می توانیم به این نکته اشاره کنیم 

در بازاریابی B2B از یک شرکت خرید به صورت آگاهانه و کلی انجام می شود اما در بازاریابی B2C خرید خودمان را ممکن است بدون اینکه بخواهیم تحقیقی کنیم انجام دهیم و به صورتی باشد که به صورت تصادفی در مغازه یک شهر یا فروشگاه اینترنتی خرید انجام دهیم قالب خرید در بازاریابی B2C به صورت تکی و تنوع بالا است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس