امروزه اغلب کارمندان کشورهای توسعه یافته در مشاغل خدماتی مشغول به کار هستند. برای نمونه 80 درصد نیروی کار در کشورهای اروپای در بخش خدمات فعالیت می کند. همچنین در استرالیا 73 درصد و به ترتیب در بریتانیا،آلمان و ژاپن 69-68 و 65 درصد در بخش خدماتی مشغول به کار هستند. نمونه های از شغل های خدماتی شامل نمایندگی های پشتیبانی فنی،کارگران فست فودها،متصدیان فروش،گارسون ها،پرستاران و… می باشد مشخصه مشترک این مشاغل این است همگی آنها نیازمند تعامل قوی با مشتریان سازمان،مراکز آزاد و خصوصی مربوطه هستند. از آنجایی هم که یک کسب و کار نمی تواند بدون مشتری به حیات خود ادامه دهد. مدیریت کسب و کار باید اطمینان حاصل کند که کارمندانش برای کسب رضایت مشتری هر کاری انجام می دهند.


بهبود خدمات مشتری در کسب و کار