×
افزایش خلاقیت در تصمیم گیری کسب و کار

افزایش خلاقیت در تصمیم گیری کسب و کار

امروزه با وجود اینکه دنبال کردن مراحل تصمیم گیری عاقلانه در بیشتر موارد منجر به بهبود تصمیم گیری می شود، اما در مدل تصمیم گیری عاقلانه هم به خلاقیت نیاز داریم. خلاقیت تولید ایده نو و مفید که قابل ذکر است ایده های جدید با آنچه که قبلا انجام شده تفاوت داشته باشد و در عین حال برای مشکل یا فرصت مشخص شده باشد. که در مقاله امروز افزایش خلاقیت در تصمیم گیری کسب و کار بررسی می شود.

حال این سوال مطرح میشود چرا خلاقیت در تصمیم گیری کسب و کار مفید است؟ در پاسخ به این سوال باید ذکر کرد به تصمیم گیرنده های کسب و کار مدیران کمک می کند تا مسئله را بهتر ارزیابی و درک کرده و مواردی مدنظر قرار دهد که دیگران نمی توانند ببینند. اهمیت این نوع تفکر روز به روز بیشتر می شود. اکثر پژوهشگران تخمین می زنند که تنها در آمریکا طی ده سال آینده بیش از 10 میلیون فرصت شغلی جدید در طبقه خلاقیت در حوزه های علوم،تکنولوژی،سرگرمی،طراحی و کارآفرینی ایجاد شود. شرکت ها و دانشکده های مدیریت نیز در تلاش اند تا پتانسیل خلاقیت را در کارمندان و فارغ التحصیلان خود افزایش دهند.

افزایش خلاقیت در تصمیم گیری کسب و کار

اغلب مردم دارای پتانسیل خلاقیت بوده و در زمان مواجهه با مسئله تصمیم گیری می توانند از آن استفاده کنند. اما برای آنکه بتوان این توان بالقوه را به کار گرفت باید خود را از قید موانع روانشناختی که بسیاری از ما را گرفتار آن هستیم رها کرده و بیاموزیم که چطور می توان به شکل های متفاوتی در مورد مسئله فکر کرد. همچنین معمولا در افراد خلاق صفاتی مانند: استقلال،اعتماد به نفس،خطر پذیری،مرکز کنترل درونی،تحمل ریسک و … وجود دارد.

تصمیم گیری در کسب و کار

همیشه در اکثر منابع های مختلف بیان می شود که از مدل تصمیم گیری منطقی استفاده شود با توجه به اینکه این مدل ارزش های فراوانی دارد اما اغلب وقت ها نمی توان روش تصمیم گیری مردم را بیان کند اگر می خواهید تصمیم گیری در کسب و کار خودمان را بهبود ببخشیم باید ابتدا بتوانیم خطاهای افراد را شناسایی کنیم در این زمینه 3 بخش مختلف وجود دارد که توضیح داده می شود

تصمیم گیری عاقلانه

همیشه ما فکر می کنیم بهترین تصمیم گیرنده فردی است که بهترین گزینه را انتخاب می کند در تصمیم گیری عاقلانه یک فرایند 6 مرحله ای است که باید طی شود و این فرایند شامل 1- تعریف مسئله 2- شناسایی معیار تصمیم گیری 3- وزن دادن به معیارها 4- مشخص کردن گزینه ها 5- ارزیابی گزینه ها 6- انتخاب بهترین گزینه این موارد می باشد. معمولا مردم به جای اینکه برای حل مسئله به دنبال بهترین راه حل باشند گزینه قابل قبول و معقول را انتخاب می کنند

عقلانیت محدود

بیشترین مردم در هنگام روبه رو شدن با مسئله های پیچیده آن را ساده سازی می کنند که برایشان قابل درک و اندازه گیری باشد چون توان محدود مردم در پردازش اطلاعات و همچنین در تصمیم گیری درست و بهینه ناممکن است از این رو مردم به سمت روش ها و راه حل های می روند که برایشان تصمیم گیری رضایت بخش داشته باشد و بر همین اساس عقلانیت محدود شکل می گیرد و در این روش پیچیدگی های مسئله کنار گذاشته می شود و با استخراج جزیات ضروری مدل ساده ای از آن ایجاد می شود و بر این اساس تصمیم گیری راحت است

تصمیم گیری شهودی

شاید نامعقول ترین روش تصمیم گیری از روش شهودی باشد چون این روش از چکیده تجربیات انسان نشات می گیرد و خارج از تفکر هوشیارانه است و این روش به موارد کلی نگری، توجه به رابطه میان قطعات مختلف، سریع بودن این روش و همچنین تحت تاثیر احساسات است اما در طول قرن 20 متخصصان بیشتر معتقد بودن که استفاده از روش شهودی در تصمیم گیری غیر منطقی است اما با گذشت زمان دیگر این تصور حاکم نیست حال نقش تصمیم گیری شهودی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و حتی به بهبود تصمیم گیری کمک می کند اما باید توجه کرد نباید زیاد به این روش تکیه داشت چون روش شهودی و تجربه قابل اندازه گیری نمی باشد

مخاطب محترم شما می توانید از مقالات زیر در زمینه ارتقا مهارت تصمیم گیری استفاده کنید

جهت ورود به پست وبلاگ آموزشی نقش ایده پردازی در ایجاد کسب و کار آنلاین برروی نوشته کلیک کنید.

جهت ورود به پست وبلاگ آموزشی رسیدگی به مسائل مربوط به خدمات مشتری برروی نوشته کلیک کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *